Hírek


Nyitóoldal > Hírek > Oszkó Péter - pénzügyminiszter - véleménye a vagyonadóról és fogadtatásáról

Oszkó Péter - pénzügyminiszter - véleménye a vagyonadóról és fogadtatásáról

2009.09.07


Nem attól eredményes a kezelés, ha a válság azonnali hatásait adósságok felhalmozása, tehát a válság meghosszabbítása árán próbáljuk elmosni, hanem attól, ha az alkalmazkodás időszakát minél rövidebbre tudjuk szabni, ezt a folyamatot az elkerülhetetlen terhek szétterítésével minél kevésbé fájdalmassá tudjuk tenni, s közben a válságot követő időszakra is fel tudunk készülni.

A forint erősödő árfolyama, a csökkenő kockázatokra utaló piaci árváltozások, a növekvő kereslet az állampapírok iránt mind arra utal, hogy a vészjósló folyamatokat sikerült rövid idő alatt a visszájukra fordítani. Ez a mindennapi életben a nagyobb károk, a megfizethetetlen hiteltörlesztések, a még gyorsabban növekvő munkanélküliség elkerülését jelenti. rolex replica Kizárólag ezen az úton juthatunk el a fenntartható növekedéshez, az életminőség nemcsak látszólagos, hitelből finanszírozott, hanem tényleges javulása felé.

A válságkezelési stratégiánkat kizárólag nemzetközi összehasonlításban értékelő külföldi elemzők is egyre pozitívabb véleményt fogalmaznak meg a jelenleg követett hazai gazdasági stratégiáról, s kritikai megjegyzések is legfeljebb a politikai környezetet és kockázatokat, az olykor felelőtlen ígérgetéseket érik. Intézkedéseink hozadékaként van, aki 2010-re a visegrádi országok mezőnyében mutatkozó versenyképességbeli előnyünkre hívja fel a figyelmet, míg mások egyenesen úgy fogalmaznak, hogy Magyarország a fejlett országokat tömörítő OECD-tagállamok mezőnyében is első helyen, a legerősebb pozícióban kerülhet ki a válságból. Márpedig gazdaságpolitikánkkal mostanában nem sok hasonló elismerést vívtunk ki magunknak.

Ezek szerint legalább az alkalmazkodási képességünkben nincs hiba. A környezetváltozáshoz a lakosság is látványos sebességgel igazodott. Romló jövedelmi viszonyok mellett képes volt a megtakarításait növelni és eladósodottságát csökkenteni. Váratlan gyorsasággal korrigálja az ország azon rossz szokását, hogy több pénzt költ, mint amennyit megtermel. Ez a hirtelen változás meglátszik folyó fizetési mérlegünkön is. Ez a gyors átalakulás sok lemondást igényel és rengeteg feszültséget kelt, e tekintetben a társadalom tudatossága az ismert konfliktusok mellett is előremutató.

Gyorsan alkalmazkodik az állam is, hiszen válság idején igazán nem tipikus a költségvetési kiadások ezermilliárdos nagyságrendű csökkentése, ennek végrehajtása most mégis katonás fegyelemmel történik. A múltból származó eladósodottság okozta nagy kamatterhek nélkül bevételeink már most fedeznék az összes kiadásunkat. Lényegében ezzel magyarázható az az előbb említett elemzői vélemény, miszerint gyors alkalmazkodásának, a gazdasági, költségvetési politikát és a fogyasztási szokásokat érintő kultúraváltásának köszönhetően a fejlett országok közül Magyarország kerülhet ki legerősebben a válságból.

Eközben persze az alkalmazkodásban leggyakorlottabb vállalkozások is küzdenek a túlélésért és igazodnak az új viszonyokhoz, miközben az ő helyzetüket a piacok beszűkülése és a pénzforrások kiszáradása egyszerre nehezíti. Ehhez az igazodáshoz nem elég a beidegződések megváltoztatása, hanem teljesen új stratégiát kell felépíteni.

A hazai válságkezelés gyakorlatában a leglátványosabb konfliktusok nem ott alakultak ki, ahol a legnagyobb az alkalmazkodási kényszer, hanem ott, ahol a legkisebb az alkalmazkodási hajlandóság. A tomboló válság kellős közepén a legnagyobb vita minden más, fájdalmas alkalmazkodási lépést háttérbe szorítva, a vagyonadóról folyik.

Az alkalmazkodásban megmutatkozó eddigi sikereink talán annak is köszönhetők, hogy a most megtett lépésekről évek óta vitázunk, egyeztetünk, elemzéseket készítünk. Az elmúlt három hónapban sokszor csupán a korábban már széles körben megvitatott intézkedéseket hajtottunk végre, ha kellett pontosítva, vagy további intézkedésekkel kikerekítve. Ez történt a vagyonadóval is, hiszen ez jó egy évtizede napirenden van, s különösen a lakóingatlanok értékalapú adóztatásával kapcsolatban mostanra kevés szakmai kétség maradt. A versengő szakmai koncepciók, korábbi alternatív kormányprogramok közül a legutóbbi, már a válság időszakában a Reformszövetség által összeállított s egyes parlamenti pártok által korábban kifejezetten támogatott elképzelés került megvalósításra.

A jelentősen visszaeső adóbevételek és a vitathatatlanul csökkenő adóelvonás mellett az adórendszer teljes átalakítása - a jövedelemadó és a foglalkoztatók adóterhelésének csökkentése, valamint a forgalmi és vagyonadó emelése - teljes öszszefüggésében egyértelmű és logikus képet ad. A javak előállításának, a jövedelemtermelésnek minél határozottabb elősegítése, olcsóbbá tétele érdekében, a foglalkoztatók és munkában állók, az aktívak részesülnek nagyobb adócsökkentésben. Ennek hatását az alsó jövedelemsávban, az alacsonyabb keresetűeknél csupán a fogyasztási típusú adók emelése foghatja vissza, de ebben a jövedelemsávban a fogyasztás nagyobb arányban érinti a kedvezményes, csökkenő áfakulcs alá sorolt termékeket.

A középső jövedelemsávban már megjelenhet a vagyonadó hatása is, de itt ennél lényegesen nagyobb mértékű a jövedelemadó csökkentésének hatása. Az inaktívak számára ugyan az áfa emelését nem kompenzálja a jövedelemadó csökkentése, de közülük a rászorultabbak megint csak nagyobb arányban fogyasztják a kedvezményesen adózó termékeket.

A nyugdíjindexálás megváltoztatásával és az inflációs alapú nyugdíjemeléssel minden, már nem munkaképes inaktív teljes kompenzációban részesül a fogyasztási típusú adók emelésével szemben. A nyugdíjasok a vagyonadó rendszerében is számos mentességre és kedvezményre jogosultak.

Az áfaemelés és a vagyonadó hatásának kompenzálása egy rétegnél, a legmagasabb jövedelemszinten élőknél nem történik meg, de itt is csak a válság időszakára, egy évre, hiszen 2011-től a jövedelemadó náluk is csökken, a személyi jövedelemadó alsó kulcsának sávhatára a jövőre kialakuló 5 millió forintos szintről 15 millió forintra emelkedik.

Az adórendszer átalakítása csak azoknál idéz elő érdemi és tartós adóteher-emelkedést, akik eddig nem a valós jövedelmi viszonyaiknak megfelelően járultak hozzá a közterhekhez, így a jövedelemadójuk nem csökkenhet olyan arányban, amilyen mértékben a fogyasztásukra és vagyonukra eső adóterhelés emelkedik.

Miként lehetséges, hogy számtalan fájdalmas intézkedés bevezetésekor a legharsogóbb vita mégis a vagyonadóról folyt, illetve folyik? Talán éppen azért, mert az általa érintett réteg bír a legnagyobb hatással a véleményformálásra, vagy esetleg ebben a körben a legalacsonyabb az alkalmazkodási hajlandóság.

A politikai érdekek a vagyonadó szerepének és hatásának túlhangsúlyozása mellett szólhatnak, hiszen így lehet olyan hamis, nyilvános adatokkal cáfolható látszatot kelteni, mintha nem csökkenne az összes adóterhelés. Ami meglepő, hogy a nyilvános szakmai vita az ilyen félrevezető magyarázatokat sokszor nem tisztázni, hanem inkább a felszínen tartani próbálja. Különböző politikai erők annak elfedésével vagy elfeledésével kampányoltak, kampányolnak a vagyonadó megszavazása ellen, illetve megszüntetése mellett, hogy ez kizárólag a kevésbé tehetősek rovására, az őket érintő elvonások növelésével lenne kiváltható. replica watches sale
www.sitewatches.com
Ezek a (különböző irányzatú) politikai erők akaratlanul is segítenek abban, hogy az elhúzódó vita során minden félreértés, tévedés, félrevezető állítás elhárítható legyen. Így talán az adórendszer átalakításának és a vagyonadó bevezetésének tényleges hatásai mindenki számára egyre érhetőbbek és elfogadhatóbbak lesznek, megerősödik az alkalmazkodási hajlandóság ezen a területen is. (Népszabadság, 2009 augusztus 6)

Fórum


Kérdéseit felteheti az email címen, hamarosan megválaszoljuk!


Nyitóoldal > Fórum > Hogyan változott az osztalékjövedelem adózása 2008-ról 2009-re, és ez hogyan érinti a 2009-ben kifizetett, de korábbi évekre vonatkozó oszta

Hogyan változott az osztalékjövedelem adózása 2008-ról 2009-re, és ez hogyan érinti a 2009-ben kifizetett, de korábbi évekre vonatkozó oszta

2009-09-07


Az osztalékjövedelem adózása:

• 2008-ban érvényes szabály alapján:
Kétkulcsos adózás. A tagnak a kivett osztalék (a vagyoni betétje arányában a társas vállalkozás saját tőkéjének az értékelési tartalékkal csökkentett részéből a rá jutó rész) 30%-a után 25%, a fennmaradó rész Gucci outlet után 35% személyi jövedelemadót kell fizetnie. Az osztalék után 14% EHO-t is kell fizetni, de ez az összeg a megfizetett egészségbiztosítási járulékkal együtt maximum 450.000 Ft lehet.

• 2009.01.01-től érvényes szabály szerint:
A vállalkozás tagjának a kivett osztalék után 25% személyi jövedelemadót kell fizetnie. Az EHO mértéke 14%, de ezt a 450.000 Ft-os felső határig kell megfizetni.

A 2009-ben kifizetett osztalékot is 25% adó terheli akkor is, ha korábbi évekre vonatkozó, ki nem fizetett osztalékról van szó.

luxury replica handbags hermes kelly replica rolex cellini replica audemars piguet survivor replica rolex daytona replica replica franck muller

Kezdő és kis- vállalkozásoknak

Könyvelés Adótanácsadás
Cégalapítás
Áraink és ajánlatkérés


Elérhetőség

Bp. I.ker. Pauler u. 17.
A Déli pályaudvartól öt percre
Megközelíthető:
18-as villamossal, Metróval,
5-ös, 178-as, 105-ös, 16-os busszal

térkép I. kerület

Számely Gábor
ügyvezető partner
Tel: +36
1 225 15 17


Szenes Katalin
partner
Tel: +36
1 225 15 17


Szabó Éva
vezető munkatárs
Tel: +36
1 225 15 17


Szabó Krisztina számítástechnikai vezető
vezető munkatárs
Tel: +36
1 225 15 17