Hírek
Oszkó Péter - pénzügyminiszter - véleménye a vagyonadóról és fogadtatásáról
2009.09.07
Nem attól eredményes a kezelés, ha a válság azonnali hatásait adósságok felhalmozása, tehát a válság meghosszabbítása árán próbáljuk elmosni, hanem attól, ha az alkalmazkodás időszakát minél rövidebbre tudjuk szabni, ezt a folyamatot az elkerülhetetlen terhek szétterítésével minél kevésbé fájdalmassá tudjuk tenni, s közben a válságot követő időszakra is fel tudunk készülni.
A forint erősödő árfolyama, a csökkenő kockázatokra utaló piaci árváltozások, a növekvő kereslet az állampapírok iránt mind arra utal, hogy a vészjósló folyamatokat sikerült rövid idő alatt a visszájukra fordítani. Ez a mindennapi életben a nagyobb károk, a megfizethetetlen hiteltörlesztések, a még gyorsabban növekvő munkanélküliség elkerülését jelenti. rolex replica Kizárólag ezen az úton juthatunk el a fenntartható növekedéshez, az életminőség nemcsak látszólagos, hitelből finanszírozott, hanem tényleges javulása felé.
A válságkezelési stratégiánkat kizárólag nemzetközi összehasonlításban értékelő külföldi elemzők is egyre pozitívabb véleményt fogalmaznak meg a jelenleg követett hazai gazdasági stratégiáról, s kritikai megjegyzések is legfeljebb a politikai környezetet és kockázatokat, az olykor felelőtlen ígérgetéseket érik. Intézkedéseink hozadékaként van, aki 2010-re a visegrádi országok mezőnyében mutatkozó versenyképességbeli előnyünkre hívja fel a figyelmet, míg mások egyenesen úgy fogalmaznak, hogy Magyarország a fejlett országokat tömörítő OECD-tagállamok mezőnyében is első helyen, a legerősebb pozícióban kerülhet ki a válságból. Márpedig gazdaságpolitikánkkal mostanában nem sok hasonló elismerést vívtunk ki magunknak.
Ezek szerint legalább az alkalmazkodási képességünkben nincs hiba. A környezetváltozáshoz a lakosság is látványos sebességgel igazodott. Romló jövedelmi viszonyok mellett képes volt a megtakarításait növelni és eladósodottságát csökkenteni. Váratlan gyorsasággal korrigálja az ország azon rossz szokását, hogy több pénzt költ, mint amennyit megtermel. Ez a hirtelen változás meglátszik folyó fizetési mérlegünkön is. Ez a gyors átalakulás sok lemondást igényel és rengeteg feszültséget kelt, e tekintetben a társadalom tudatossága az ismert konfliktusok mellett is előremutató.
Gyorsan alkalmazkodik az állam is, hiszen válság idején igazán nem tipikus a költségvetési kiadások ezermilliárdos nagyságrendű csökkentése, ennek végrehajtása most mégis katonás fegyelemmel történik. A múltból származó eladósodottság okozta nagy kamatterhek nélkül bevételeink már most fedeznék az összes kiadásunkat. Lényegében ezzel magyarázható az az előbb említett elemzői vélemény, miszerint gyors alkalmazkodásának, a gazdasági, költségvetési politikát és a fogyasztási szokásokat érintő kultúraváltásának köszönhetően a fejlett országok közül Magyarország kerülhet ki legerősebben a válságból.
Eközben persze az alkalmazkodásban leggyakorlottabb vállalkozások is küzdenek a túlélésért és igazodnak az új viszonyokhoz, miközben az ő helyzetüket a piacok beszűkülése és a pénzforrások kiszáradása egyszerre nehezíti. Ehhez az igazodáshoz nem elég a beidegződések megváltoztatása, hanem teljesen új stratégiát kell felépíteni.
A hazai válságkezelés gyakorlatában a leglátványosabb konfliktusok nem ott alakultak ki, ahol a legnagyobb az alkalmazkodási kényszer, hanem ott, ahol a legkisebb az alkalmazkodási hajlandóság. A tomboló válság kellős közepén a legnagyobb vita minden más, fájdalmas alkalmazkodási lépést háttérbe szorítva, a vagyonadóról folyik.
Az alkalmazkodásban megmutatkozó eddigi sikereink talán annak is köszönhetők, hogy a most megtett lépésekről évek óta vitázunk, egyeztetünk, elemzéseket készítünk. Az elmúlt három hónapban sokszor csupán a korábban már széles körben megvitatott intézkedéseket hajtottunk végre, ha kellett pontosítva, vagy további intézkedésekkel kikerekítve. Ez történt a vagyonadóval is, hiszen ez jó egy évtizede napirenden van, s különösen a lakóingatlanok értékalapú adóztatásával kapcsolatban mostanra kevés szakmai kétség maradt. A versengő szakmai koncepciók, korábbi alternatív kormányprogramok közül a legutóbbi, már a válság időszakában a Reformszövetség által összeállított s egyes parlamenti pártok által korábban kifejezetten támogatott elképzelés került megvalósításra.
A jelentősen visszaeső adóbevételek és a vitathatatlanul csökkenő adóelvonás mellett az adórendszer teljes átalakítása - a jövedelemadó és a foglalkoztatók adóterhelésének csökkentése, valamint a forgalmi és vagyonadó emelése - teljes öszszefüggésében egyértelmű és logikus képet ad. A javak előállításának, a jövedelemtermelésnek minél határozottabb elősegítése, olcsóbbá tétele érdekében, a foglalkoztatók és munkában állók, az aktívak részesülnek nagyobb adócsökkentésben. Ennek hatását az alsó jövedelemsávban, az alacsonyabb keresetűeknél csupán a fogyasztási típusú adók emelése foghatja vissza, de ebben a jövedelemsávban a fogyasztás nagyobb arányban érinti a kedvezményes, csökkenő áfakulcs alá sorolt termékeket.
A középső jövedelemsávban már megjelenhet a vagyonadó hatása is, de itt ennél lényegesen nagyobb mértékű a jövedelemadó csökkentésének hatása. Az inaktívak számára ugyan az áfa emelését nem kompenzálja a jövedelemadó csökkentése, de közülük a rászorultabbak megint csak nagyobb arányban fogyasztják a kedvezményesen adózó termékeket.
A nyugdíjindexálás megváltoztatásával és az inflációs alapú nyugdíjemeléssel minden, már nem munkaképes inaktív teljes kompenzációban részesül a fogyasztási típusú adók emelésével szemben. A nyugdíjasok a vagyonadó rendszerében is számos mentességre és kedvezményre jogosultak.
Az áfaemelés és a vagyonadó hatásának kompenzálása egy rétegnél, a legmagasabb jövedelemszinten élőknél nem történik meg, de itt is csak a válság időszakára, egy évre, hiszen 2011-től a jövedelemadó náluk is csökken, a személyi jövedelemadó alsó kulcsának sávhatára a jövőre kialakuló 5 millió forintos szintről 15 millió forintra emelkedik.
Az adórendszer átalakítása csak azoknál idéz elő érdemi és tartós adóteher-emelkedést, akik eddig nem a valós jövedelmi viszonyaiknak megfelelően járultak hozzá a közterhekhez, így a jövedelemadójuk nem csökkenhet olyan arányban, amilyen mértékben a fogyasztásukra és vagyonukra eső adóterhelés emelkedik.
Miként lehetséges, hogy számtalan fájdalmas intézkedés bevezetésekor a legharsogóbb vita mégis a vagyonadóról folyt, illetve folyik? Talán éppen azért, mert az általa érintett réteg bír a legnagyobb hatással a véleményformálásra, vagy esetleg ebben a körben a legalacsonyabb az alkalmazkodási hajlandóság.
A politikai érdekek a vagyonadó szerepének és hatásának túlhangsúlyozása mellett szólhatnak, hiszen így lehet olyan hamis, nyilvános adatokkal cáfolható látszatot kelteni, mintha nem csökkenne az összes adóterhelés. Ami meglepő, hogy a nyilvános szakmai vita az ilyen félrevezető magyarázatokat sokszor nem tisztázni, hanem inkább a felszínen tartani próbálja. Különböző politikai erők annak elfedésével vagy elfeledésével kampányoltak, kampányolnak a vagyonadó megszavazása ellen, illetve megszüntetése mellett, hogy ez kizárólag a kevésbé tehetősek rovására, az őket érintő elvonások növelésével lenne kiváltható.
replica watches sale
www.sitewatches.com
Ezek a (különböző irányzatú) politikai erők akaratlanul is segítenek abban, hogy az elhúzódó vita során minden félreértés, tévedés, félrevezető állítás elhárítható legyen. Így talán az adórendszer átalakításának és a vagyonadó bevezetésének tényleges hatásai mindenki számára egyre érhetőbbek és elfogadhatóbbak lesznek, megerősödik az alkalmazkodási hajlandóság ezen a területen is.
(Népszabadság, 2009 augusztus 6)
Fórum
Kérdéseit felteheti az email címen, hamarosan megválaszoljuk!
Milyen feladatai lehetnek egy könyvelőnek cégalapítással kapcsolatban?
2009-09-07
Egy könyvelő számos területen nyújthat segítséget egy cégnek az első lépések megtételekor, attól függően, hogy mikor fordul hozzá, a cégalapítás előtt, vagy utána. Egy jó ügyvéd nagyon sok kérdésben támasz ilyenkor, mégis érdemes már a társasági szerződés aláírása előtt konzultálni a könyvelővel is.
Egy könyvelő feladata lehet:
1. Ha még nincs társasági szerződés
1.1. Ügyvéd ajánlása
1.2. Segítségnyújtás cégforma kiválasztásában, tevékenységekhez kapcsolódó követelmények megismerésében, adózási és könyvvezetési kérdésekben.
1.2.1. Cégforma kiválasztás: mik az előnyei/hátrányai a Bt-nek, a Kft-nek, melyiket mikor érdemes választani
1.2.2. Adózás: Áfa kötelezettség teljesítésének módjáról már cégalapításkor nyilatkozni kell. Már a társasági szerződés megkötésekor tisztában kell lennie a vállalkozónak azzal, hogy az Áfa kötelezettségét az áltanáos szabályok szerint kell majd teljesítenie, vagy alanyi mentességet választ, vagy adómentes tevékenységet folytat, vagy különleges adómegállapítási módot választ, illetve hogy canada goose outlet közösségi adószámra szüksége lesz-e.
„Az okmányirodához, illetőleg a cégbírósághoz benyújtott bejelentkezési nyomtatványon az adózónak nyilatkoznia kell arról is, hogy az általános forgalmi adó vonatkozásában alanyi mentességet választ, a tevékenység közérdekű és/vagy egyéb sajátos jellegére tekintettel kizárólag adómentes tevékenységet folytat, illetve egyéb speciális jellegére tekintettel adómentes tevékenység esetén az adókötelessé tételt választja, vagy valamely különleges adómegállapítási módot választ, figyelemmel az általa folytatandó tevékenységre és az általános forgalmi adóról szóló törvény szabályaira, továbbá az adómentes termékimportot nem közvetett vámjogi képviselő igénybevételével teljesíti vagy közvetett vámjogi képviselőként jár el. Az egyéni vállalkozó arról is köteles nyilatkozni, hogy választja-e az átalányadózást.”
1.3. Segítségnyújtás a tőkeelemek összeállításában:
1.3.1. Készpénz vagy apport
1.3.2. Jegyzett tőke és egyéb források (alárendelt kölcsöntőke)
1.3.3. A tőke melyik mérlegtételeken jelenjen meg.
2. Amennyiben a cégbejegyzés előtt már végzett tevékenységet a Társaság, akkor az előtársasági időszak könyvelése
3. Bejelentkezés az Adóhatósághoz a cégbejegyzéstől számított 15 napon belül.
4. Bejelentkezés az illetékes Önkormányzathoz helyi adók hatálya alá, a cégbejegyzéstől számított 15 napon belül.
5. Bejelentkezés az OEP-hez, ha van alkalmazott
6. Bejelentkezés a Munkaügyi felügyelethez (0-san is).
7. Foglalkoztatottak (és biztosított vállalkozó) bejelentése az adóhatósághoz a biztosítási jogviszony kialakulásával egyidőben.
8. Szabályzatok elkészítése a cégbejegyzéstől számított 90 napon belül
8.1. Számviteli politika
8.1.1. Pénzkezelési szabályzat
8.1.2. Értékelési szabályzat
8.1.3. Leltárkészítési szabályzat
8.2. Számlarend
8.3. Szigorú számadású bizonylatok nyilvántartása
9. KSH adatszolgáltatás – kezdő vállalkozók részére – honlapról letölthető
10. Segítségnyújtás számlavezető pénzintézet választásában, pénzforgalmi számlaszám nyitásához
11. Bélyegző kötelező tartalmi elemeinek bemutatása, esetleg bélyegzőkészítő ajánlása
12. Amennyiben alkalmazott van a cégben, akkor üzemorvos választásban segítségnyújtás.
13. franck muller replica watches
Kezdő és kis- vállalkozásoknak
Könyvelés br>
Adótanácsadás
Cégalapítás
Áraink és ajánlatkérés
Elérhetőség
Bp. I.ker. Pauler u. 17.
A Déli pályaudvartól öt percre
Megközelíthető:
18-as villamossal, Metróval,
5-ös, 178-as, 105-ös, 16-os busszal
Számely Gábor
ügyvezető partner
Tel: +36
1 225 15 17
Szenes Katalin
partner
Tel: +36
1 225 15 17
Szabó Éva
vezető munkatárs
Tel: +36
1 225 15 17
Szabó Krisztina
számítástechnikai vezető
vezető munkatárs
Tel: +36
1 225 15 17